strandje.nl Forumindex strandje.nl
Naaktstrandje Groene Ster Leeuwarden

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Het nieuwe ontwikkelingsplan voor de Groene Ster

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    strandje.nl Forumindex -> Het Nieuwe Strandje?
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjimmie
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Okt 28, 2008 11:07 pm    Onderwerp: Het nieuwe ontwikkelingsplan voor de Groene Ster Reageren met citaat

De gevolgen van het nieuwe ontwikkelingsplan voor de Groene Ster,
voor de naturisten

Bron: gemeente Leeuwarden (23-05-2007):

De gemeenteraad van Leeuwarden stelt EUR 60.000 beschikbaar aan het college van b. en w. voor een ontwikkelingsplan voor de Groene Ster en de Wielen. Volgens het college zijn er vooral de laatste jaren veel ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en natuur gaande in het gebied. Er is daardoor behoefte ontstaan aan een plan dat ruimte biedt aan deze ontwikkelingen en aan de andere kant de natuurwaarden van de Groene Ster en de Wielen beschermt en de veiligheid vergroot.

28-10-2008:
Vandaag heeft de Gemeente Leeuwarden en het Wetterskip Frysl?n samen met 3 vertegenwoordigers van het naturistenstrand (Isolde, Sjors en Majo), op locatie, de gevolgen van dit ontwikkelingsplan (globaal) besproken voor de naturisten. De plannen zijn nog in schetsvorm en worden binnenkort uitgewerkt.
Hierbij een klein verslag van de bespreking.
(Alleen de punten die direct voor ons van belang zijn)

1. Het huidige naturistenstrand gaat verdwijnen. Door uitbreiding vanaf de huidige ingang, inclusief de Ronde Hoogte t/m de Kiosk wordt een nieuw lang strand gecre?erd. De beide bruggen, die het huidige strand verbinden, verdwijnen dan ook.

2. Wetterskip Fryslan wil de ecologische waarde van dit deel versterken. Vanaf de ingang van het Recreatieterrein (= Alddiel/Roazendaal) tot en met de brug over de Zwemplas nabij de Kiosk wordt langs alle oevers een hydrofiel systeem (= waterreiniging m.b.v. rietkragen) aangelegd. Dit nieuwe strand wordt onderdeel van een aan??ngesloten ecologische zone. Dit past dan binnen de kaders van de landelijke EHS-structuur en de Europese Vogelrichtlijn. Er komt een fietspad vanaf de ingang over dit nieuwe strand richting Kiosk.

3. Een nieuw naturistenstrand is gepland op de noordkant van de Dominees Put.
Zie onderstaande plattegrond

Op 18 november 2008 wordt deze structuurvisie besproken in College B&W, en daarna aangeboden aan de Raad. Meteen hierna komt het ter visie /inspraak te liggen. Vanaf ca. maart 2009 verwacht de projectleider dat met de uitwerking van de plannen wordt begonnen. Het huidige naturistenstrand blijft dus zeker tot herfst 2009 in bestaande vorm.

Zoals het zich nu laat aanzien, hebben we geen inspraak op de verplaatsing van het naturistenstrand. Wel wil de Gemeente Leeuwarden de naturisten betrekken bij de nieuwe inrichting van het naturistenstrand.

Geef je mening op dit forum, in het gastenboek of via de mail

Laatst aangepast door Sjimmie op Wo Jan 14, 2009 10:55 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
martin_fries

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 11:30 am    Onderwerp: Reageren met citaat

zo te zien word het nieuwe strand kleiner en is de aftand naar de overkant van het water ook kleiner. Tevens is het daar redelijk diep.
Ik vind het ook zonde dat darvoor allemaal bomen gesnoeid moeten worden. Zou een lokatie op de grote wielen niet beter zijn?
rian

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 6:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hallo ik heb vanmiddag het nieuwe strandje verkent
maar ik zie het niet zitten

-- veel blad in het water dus blauwe drek
--en zand voor de kinderen ook weinig
---verder zullen er bomen moeten worden gekapt
---op de paden krijg je los lopende honden die weg van het baasje gaan en op het strandje gaan lopen
---tevens is het strandje maar een derde van wat we nu hebben
----en het is nog een leuk eind lopen vanaf de parkeerplaatsen

ja ik word er niet vrolijk van
maar ook hier van wil ik wel op de hoogte gehouden worden als het kan en mag
ok? het is nog wel pril het plan en mag je niet oordelen voor het klaar is
maar ik zie het niet zitten en misschien is er nog een plekje wat een optie kan zijn op de kleine wielen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjimmie
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Nov 30, 2008 8:22 pm    Onderwerp: Een warme winter Reageren met citaat

Nu de Structuurvisie Wielengebied en Groene Ster openbaar beschikbaar is, wil ik mijn (= strandje.nl) visie geven, op deze, zo rampzalige plannen voor de naaktrecreatie in Leeuwarden.

Ik heb deze visie kort gehouden, deze staat te lezen op http://www.strandje.nl/2008/Nieuwstrandje/Structuurvisie_reactie.html

Geef je mening.
Terug naar boven
Sjimmie
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Dec 13, 2008 2:07 pm    Onderwerp: reactie van Geert via de mail Reageren met citaat

Via de mail kreeg ik deze reactie van Geert:

Beste Tjipke,

Ik heb met interesse jouw reactie gelezen betreffende de plannen van de Groene Ster.
Duidelijk is de indruk dat de Gemeente de naaktrecreatie wil verwijderen van huidige plaats, ofwel helemaal niet meer wil toestaan.
Zou bij de Gemeente de indruk bestaan dat de aanwezigheid van naaktrecreanten het bezoek van de geklede recreanten in de weg zou staan en er daardoor de indruk bij de Heren zou bestaan dat er minder van de recreatie mogelijkheden van de Groene Ster gebruik zou worden gemaakt ?
Als dat zo zou zijn waarom is dan ten tijde van burgemeester Dales een gedoogbeleid ten aanzien van homo's gerealiseerd en daarvoor zelfs een terrein aange-
wezen !!! Want dat zou een argument hiervoor kunnen zijn.

Als we er van uitgaan dat de Leeuwarder bevolking thans uit ongeveer 90.000 zielen bestaat en de Nederlandse bevolking 16.000.000 zielen telt en hiervan ongeveer 2.000.000 naaktrecreatie beoefenen, dan is dat 12,5 %. Wanneer we deze 12,5 % toepassen op de Leeuwarder bevolking, dan zou dat inhouden dat er 11.250 Leeuwarders naaktrecreatie bedrijven.
Met deze plannen wil dat zeggen dat de Gemeente Leeuwarden deze 11.250 inwoners, plus veel deelnemers van buiten Leeuwarden, om naaktrecreatie uit te oefenen gaat ontzeggen.!!
Dat kan toch nimmer de bedoeling zijn en is daarmee ook ontoelaatbaar.
De Gemeente moet zich toch realiseren dat we niet meer in de vorige eeuw leven en de moraal van het victoriaanse juk tot het verleden behoort. We leven in een moderne tijd !!

Wat betreft de nieuw aan te wijzen zwemplaats kan toch niet gemeend zijn, het water staat daar geheel stil en is erg vuil hetgeen bevordelijk is voor het opdoen van ziekte's. De afmetingen van die plek zijn trouwens onvoldoende.

Wij moeten onze bestaande strand ( en ) behouden.

PS.
Stel dat de Gemeente vasthoudt aan haar voorstel,is het mogelijk om verderop aan de andere zijde van de weg die achter de Groene Ster loopt en waar ook een meer is aangelegd en er altijd stil en verlaten bij ligt, om daar een strand met voorzieningen aan te leggen ?
De optie van de Potten bij Sneek gaat voor de Hoofdstad van Friesland, die een voorbeeldfunctie moet vervullen, in zijn geheel niet op !!!!

Tot zover mijn reactie,

Groeten Geert
Terug naar boven
Sjimmie
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 9:36 pm    Onderwerp: reactie van JW Reageren met citaat

Op de mail kreeg ik de volgende reactie van JW.

3 januari 2009,
Hallo Tjipke,
Wil toch even reageren op de voorstellen van de gemeente en van het waterschap die de plannen hebben om het Groene Ster gebied zonodig te veranderen, mijn zienswijze is hierin dat het een hoop geld gaat kosten welke wel voor andere manieren kunnen worden aangewend, terwijl dat niet nodig is, naar hun zeggen is het voor de natuur, maar heeft volgens mij andere gedachten, de vissen redden zich wel, en het omwroeten van het veen kan worden opgelost door eerst uit te baggeren en dan zand inbrengen, vissen zijn ook in dit geheel meegenomen, om deze hier weg te halen weten zij heel goed, dat los je niet op, eenden en ander gevogelte brengen dit wel weer op peil. Waterschap wil op de oevers basaltblokken aanbrengen met rietkragen, nou die kunnen dan mooi op de zuidkant – tegenover het strandje…je hebt dan meteen een aantal problemen opgelost, de vissers kunnen daar de zwemgasten niet meer dwarszitten, ook geen geloer met verrekijkers en wat dies al meer zij, en langzaam en stilstaande auto’s hetgeen meerdere malen voorkomt op de mooiere dagen die wij hadden en nog hopelijk weer krijgen. De vissers kunnen ook gebruik maken van de westelijke oever van het strandje, hier hebben zij nog meer lengte van het water om het vistuig uit te gooien, ook een reden om daar dan geen gebruikers meer toe te laten met het racen van miniatuur raceboten welke een verschrikkelijke herrie veroorzaken. Een verschuiving van deze zaken geeft al duidelijk aan dat dit al geen geld of heel weinig kost, maar is ook de vraag of de gemeente zich hierin kan vinden. Vaak hebben de zwemmers meer last van het vistuig dan andersom, ook worden de snoeren met aas aan een bootje bevestigd, hetgeen op afstand wordt bedien om buiten het gezichtsveld te laten zakken in het water, hier zijn wel bijna ongelukken door ontstaan welke niet moeten plaatsvinden. Ook bij het zg. “dominee’s gat kan worden gevist, ook daar zit vis, voor de vissers een uitermate geschikte plek, voor zwemmers weer niet, de grote getale honden die daar dan vertoeven doen hun behoefte op de kant of in het water, daar wilt u dan als vooraanstaande gemeente uw volk in laten vermaken en verpozen, denk niet dat het een gezonde zaak is, blauw-alg en botulisme kan daar een van de oorzaken zijn, daar heb ik u als gemeente niet over gehoord, ook het eventueel verplaatsen van het hondenstrandje is niet over gerept om naar een ander gebied uit te zien, waterkwaliteit is daar slecht tot heel slecht, dat u wellicht zal weten, naar ik neem zal daar onderzoek naar zijn uitgevoerd, hier werd verder niks over verteld, dat zal allemaal raden zijn wat er gebeurt met dat gebied, loslopende honden is een zeer grote ergernis van vele mensen, alles is besmeurd met de uitwerpselen van deze dieren, geen schepjes hebben deze lui bij zich en laten als dank het daar achter, ook de grote bossen haar welke honden daar worden gekamd, lijkt mij geen frisse zaak, en als je er wat van zegt dan krijg je ook nog een grote mond op de koop toe.
Om nog meer fietspaden in dat gebied realiseren is geen goed plan, het lokt nog meer kijkers dan nu al het geval is, is soms meer dan een ergernis dat onze donkere buitenlandse vrienden, hetzij lopend of op de fiets, hetzij gemotoriseerd ook hiervan gebruik maken, en niet alleen mannen maar ook vrouwen, en terwijl zij weten wat gebied zij betreden, kan misschien ook nog een aanvulling zijn in de inburgering - cursus dat het geen dierentuin is waar mensen kunnen worden bekeken, de tekortkomingen van die lui worden zeker hier gecompenseerd, voor de mensen die op het strandje recreëren een ergernis, ook met name de grote groepen jeugd die schreeuwerig langskomt, in sommige gevallen ook nog versterkt met muziek.
De waterkwaliteit kan beter, dat is een feit, heb er zelf weinig moeite mee, daar na het baden thuis moet worden gedoucht, maar dat is ook het geval bij een zwembad waar de bacteriën ook rijkelijk aanwezig zijn….maar niet te vergeten de honden die hier ook hun behoeften in doen een stukje verderop, het zg. “dominee’s gat, en daar wilt u de mensen laten zwemmen en in later vertoeven, dat geeft geen schoonheidsprijs voor de gemeente dunkt mij.
Mevrouw van het waterschap hield een betoog waar ik mij niet in kan vinden, zij hield het ingewikkeld om de doorslag te geven, zeg maar op een eenvoudige manier, vertel het maar gewoon opdat een ieder die het dan begrijpt, kan mij voorstellen dat er weinig of geen zuurstof in het water aanwezig is. ligt ook voor de hand, er is geen of te weinig doorstroming, zij weet net zo goed als mij, of nog veel beter dat je met een pomp het beoogde doel niet kunt bereiken, dan zullen er meerdere gemalen moeten worden geplaatst om het beoogde doel te bereiken, het water neemt ook de weg van de minste weerstand, heb dat op meerdere plaatsen gezien, maar als het wordt uitgevoerd, dan is het toch een gebaar naar de mensen toe dat er iets is aangedaan, maar werken ho maar, het werkt helemaal niet, deze soort van oplossingen zijn al herhaaldelijk beproefd en dan komt de blauw-alg en botulisme om de hoek kijken, ligt dan tevens voor de hand dat het een bron van bacteriën wordt.
Gemeentelijk voorlichters hadden alleen maar oog om deze avond erdoor te jassen, eerste spreker ging als een speer uit de boog, van dicteersnelheid had de man misschien nog nooit gehoord, de tweede ging iets rustiger van start, ja ik weet het, de gemeente heeft alles goed voorbereidt, en gaan of gingen ervan uit voor weinig tegenspraak, als je zoiets van plan bent, dan moeten partijen meer vooraf overleggen en om het beoogde doel te bereiken.
Toezicht in dat gebied is er nauwelijks, vraag om politie steun bij het verstoren van de rust is er niet bij, heb bij mijn weten het vorig jaar maar twee keer toezichthouders gezien, lijkt mij veel te weinig in een gebied waar zoveel mensen vertoeven, naar het zich nu laat aanzien komt dat nog meer in het gedrang door weer te bezuinigen op deze onkostenpost, ook gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen, maar die gebeuren ook verop,laten die toezichthouders daar ook meer controleren, dan heb je die toestanden ook niet, komt ook nog een keer de veiligheid ten goede voor een ieder, weet dit wel, op het strandje is alles schoon en wordt ook zo gehouden, op de andere stranden ligt de rotzooi naast de container welke hiervoor bedoeld zijn.
Ook is het strandje in behoefte voor gezinnen , of alleen staand om daar te recreëren, en geeft ook voldoening om goedkoop daar te vertoeven, reiskosten zijn haast tot nul te reduceren, de costa ligt bij de achterdeur bij wijze van spreken, het zou jammer zijn om dat gedeeltelijk of geheel te later vervallen, ik kan het zeker weten, kom daar al meer dan veertig jaar tot ten volle tevredenheid, en op een gedoogde plaats, het is net familie, elk kent elk, en er is sociale controle, dat kan ik van de andere zijde niet direct zeggen.

ben een persoon uit een nabije buurgemeente en kom daar vaak als het weer het toelaat tot volle tevredenheid, en dat geldt ook zeer zeker voor andere gasten die daar vertoeven,
was getekend, J.W.
Terug naar boven
Sjimmie
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2009 7:57 pm    Onderwerp: Bericht vanuit Zeeland Reageren met citaat

Op de mail kreeg ik het volgende bericht:

Beste mensen,

Al enige tijd volg ik, vanuit zeeland, de verwikkelingen rondom de de
groene ster. Wat mij ook hier weer opvalt is dat de PvdA duidelijk
stelling neemt tegen naaktrecreatie in Nederland. In de gemeente
vlissingen heeft de betreffende, PvdA, wethouder enige jaren geleden
getracht een totaalverbod op naaktrecreatie te forceren, door dit ,
geheel onwettig, in de strandnota te laten opnemen. Nu weer probeert een
PvdA wethouder naaktrecreanten te verbannen naar een moeilijk bereikbare
plaats, met ongezond zwemwater, geen sanitaire voorzieningen, en geen
sociale controle.

Wat heeft de PvdA toch tegen Naturisme??

Ik heb vernomen dat de betreffende wethouder inmiddels is vertrokken,
hopelijk wordt de vrijgekomen functie de komende tijd vervult door een
wat meer humaan persoon.

Nu wat betreft de groene ster.

Om te beginnen wil ik nog eens duidelijk stellen. *De gemeente heeft het
recht plaatsen als geschikt voor naaktrecreatie aan te wijzen, maar kan
naaktrecreatie op geen enkele plaats verbieden.*
Naaktrecreatie is welliswaar verboden op plaatsen die hiervoor niet zijn
aangewezen, en tevens hiervoor ongeschikt zijn, Echter de beoordeling of
een plek wel of niet geschikt is dient door de rechter te geschieden, en
de bewijslast aangaande ongeschiktheid ligt bij het openbaar ministerie.
Dus b.v. wanneer de gemeente, naar aanleiding van klachte, door de
politie mensen laat bekeuren die ongekleed recreeeren, dan dient op de
rechtzitting, (niemand betaalt natuurlijk die bekeuring), de officier
van justitie het overtuigend bewijs te leveren dat de _meerderheid_ van
de gekleedde aanwezigen hiertegen bezwaar gemaakt heeft.

Het dominee's gat lijkt mij geen optie. O.k. wie er wil gaan zonnen,
en/of zwemmen mag van mij hoor, maar om zoiets nou als officieel
naaktstrand aan te wijzen lijkt mij niet echt verstandig.

Ongekleed recreeeren op de huidige lokatie blijft gewoon mogelijk. Of de
gemeente dit nou leuk vindt of niet, gezien de historische acceptatie
zal geen enkele rechter dit verbieden. ( zie ook soortgelijke situatie
te amsterdam enige jaren geleden).
Echter dit gebied heeft in de toekomst te maken met:, Verminderde
bereikbaarheid. Onvoldoende parkeerplaats bij de nieuwe toegang. Het
ontbreken van zwemoevers. Geen sanitaire voorzieningen. Geen controle.

Dit dient gecompenseert te worden!

M.i. zijn hiervoor 2 mogelijkheden.

1
Handhaving/verbetering van voorzieningen op de huidige lokatie.
Dus de hoofdtoegangsbrug blijft, er komt sanitair, en voldoende
controle, zwemoevers blijven gehandhaafd, of worden gedeeltelijk
vervangen door zwemsteigers.

2
De naaktrecreatie verhuist naar de noordzijde van de plas, immers alle
noodzakelijke voorzienigen zijn hier reeds aanwezig, de wederzijdse
sociale controle ( textiel/bloot), houdt mensen met verkeerde
bedoelingen beter op afstand dan welke stadswacht ook. ( Op Neeltje Jans
werkt dit in elk geval prima).
Gezien art. 430a vereist dit geen toestemming van/ aanwijzien door de
gemeente. Wel is het zaak hiervoor, evt. op tactische wijze, begrip, en
coulance te kweken bij de textiele strandbezoekers. Persoonlijk heb ik
de ervaring dat dit best meevalt. Tevens biedt dit nieuwe mogelijkheden
voor gemengd (bloot/textiel) recreeerende groepen of koppels, wat het
aantal naaktrecreanten vergroot.

Echter om wildgroei, binnen de wetgeving, te voorkomen lijkt het me
handig dat jullie de gemeente adviseren daar een nieuw naaktstrand aan
te wijzen.

Tja, ik weet het, een aantal naaktrecreanten is gesteld op hun privacy,
en ziet het niet direct zitten om tussen de textilisten te gaan liggen.
En het valt ook niet mee om jezelf, bij dit weer een voorstelling
hiervan te maken.

Maar vergeet nooit:' Gezien de huidige wetgeving, en maatschappelijke
acceptatie, hebben jullie de gemeente niet nodig om bloot te recreëren.
Maar heeft de gemeente jullie nodig om naaktrecreatie in goede banen te
leiden' .

Tot zover mijn persoonlijke visie op dit geheel, misschien hebben jullie
er iets aan.
Mocht ik verder nog iets voor jullie kunnen betekenen, ondertekening van
petitie/ bezwaarschrift/ o.i.d., dan hoor ik het graag.

Groetjes,willem.

Terug naar boven
groene ster

BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2009 2:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom doet iedereen zo moeilijk?
Moeite met veranderingen? De wereld om ons heen is continu aan het veranderen, dus ook de onze.
De gemeente geeft aan het nieuwe gebied in overleg met de naturisten in te willen richten. Laten we daar dan gebruik van maken.
Ik denk dat we onze energie beter daar aan kunnen besteden dan aan een verloren zaak.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Sjimmie
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Jan 14, 2009 7:37 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hebt je waarschijnlijk nog niet goed gerealiseerd dat deze verandering een enorme verslechtering betekent voor het naturisme in Leeuwarden.
Ik zal de nadelen van de Dominees Put hier niet herhalen, zie hiervoor onze definitieve zienswijze.

Het is zeker geen verloren zaak. Aanvankelijk werd door de gemeente gezegd dat we geen invloed zouden hebben op de verhuizing van het naaktstrand naar de Dominees Put. Nu blijkt dat ook naaktrecreatie op de huidige locatie een optie is. De gemeente maakt bij het inrichtingsplan twee tekeningen, zowel van de Dominees Put als voor de huidige locatie.

Ik hoop dat we met onze zienswijze, voldoende argumenten hebben aangereikt, zodat de gemeenteraad uiteindelijk zal kiezen voor het behouden van naaktrecreatie op de huidige locatie.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    strandje.nl Forumindex -> Het Nieuwe Strandje? Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: