| 
				
				 
				  
				foto: Sjors. 
				 
				Ondanks de overlast van Schiphol, ook vandaag weer een prima 
				stranddag (voor half oktober!). 
				 
				 
				
				Vliegtuigstrepen (bron KNMI). 
				De witte vliegtuigstrepen, die het 
				zonlicht iets kunnen temperen, zijn kunstmatige wolken die 
				ontstaan doordat uitlaatgassen van vliegtuigmotoren de 
				hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op de 
				vliegroute doen toenemen. Dat gebeurt meestal rond 10 kilometer 
				hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is en het meer 
				dan 40 graden vriest. 
				 
				Koude lucht kan maar weinig waterdamp bevatten en de extra 
				waterdamp, die daar in de lucht wordt gebracht, leidt daarom 
				direct tot wolkenvorming in de vorm van strepen. De streep 
				begint meestal een eindje achter het vliegtuig, omdat de warmte 
				van de uitlaatgassen wolkenvorming dichtbij de motoren 
				belemmert. De vliegtuigstrepen worden "contrails" (samenvoeging 
				van condensation en trails) genoemd en in de weerrapporten (zie 
				onze rubriek weer) als bewolking vermeld. 
				 
				De strepen verraden veel over de atmosfeer op grote hoogte. 
				Lossen ze snel op dan wijst dat op droge lucht en is de kans op 
				een weersomslag klein. Lossen de vliegtuigstrepen langzaam op en 
				groeien ze flink uit dan is er in de regel een weersverandering 
				op til, die hooguit een paar dagen op zich laat wachten. De meer 
				uitgestrekte wolkensluiers zijn soms moeilijk te onderscheiden 
				van natuurlijke hoge bewolking en blijven lang in tact. Uit 
				satellietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen in onze 
				omgeving in veel gevallen langer dan een dag blijven bestaan en 
				in een kwart van de gevallen zelfs langer dan twee dagen. 
				 
				De wolken op die hoogte bestaan geheel uit ijskristallen. Door 
				breking en weerkaatsing van zonlicht zijn er soms optische 
				verschijnselen in te zien, zoals een gekleurde bijzon.  
				 
				In internationaal verband wordt onderzoek gedaan naar de invloed 
				van het luchtverkeer op de atmosfeer. Het Intergouvernementele 
				Panel op het gebied van klimaatveranderingen (IPCC) stelt vast 
				dat vliegtuigen, die naast kooldioxide nog verschillende andere 
				stoffen uitstoten, op een complexe manier invloed hebben op het 
				klimaat. Het effect van op het klimaat van mogelijke 
				veranderingen in de bewolking door het vliegverkeer is 
				belangrijk maar onzeker. Naast de vliegtuigstrepen gaat het ook 
				om hoge bewolking die het broeikaseffect verder versterkt. 
				 
				Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat het driedaagse 
				vliegverbod boven de Verenigde Staten na de aanslagen van 11 
				september nieuwe bewijzen heeft opgeleverd voor de effecten van 
				vliegverkeer op het klimaat. Vliegtuigstrepen dempen het 
				temperatuurverloop over een etmaal met zeker 1 graad. Overdag 
				blijft het aan de grond koeler, terwijl het 's nachts minder 
				afkoelt.   |